خريد بک لينک
لوازم یدکی ال ۹۰
Hookah Shisha Tobacco
ماسک سه لایه
فلنج
Barabas Ropa de hombre

بررسی عدل جاویدان
<-BloTitle->
<-BloText->

تاريخ : 26 دی 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : جاویدان | بازدید : <-PostHit->
بررسی عدل جاویدان

پایان نامه بررسی عدل جاویدان در 97 صفحه ورد قابل ویرایش

دانلود بررسی عدل جاویدان

پایان نامه بررسی عدل جاویدان
مقاله بررسی عدل جاویدان
پروژه بررسی عدل جاویدان
تحقیق بررسی عدل جاویدان
دانلود پایان نامه بررسی عدل جاویدان
پروژه
پژهش
مقاله 
جزوه
تحقیق
دانلود پروژه
دانلود پژهش
دانلود مقاله 
دانلود جزوه
دانلود تحقیق
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 55 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 97

بررسی عدل جاویدان

 

عدل جاویدان

عدل موبد و اقامه قسط ابدی كه هدف از ارسال پیامبران است و قرآن به دان گواهی می‌دهد، دو مرحله دارد: تشریع و اجرا.

مقصود از مرحله تشریع، ایجاد قوانین عادله است كه سعادت بشر را تامین كند. این مرحله، به وسیله پیامبران الهی به ویژه پیامبرگ بزرگ و مقدس اسلام انجام شده و بر دنیای بشریت عرضه گردیده است.

آغاز پیدایش بشر، با آغاز نخستین مرحله تشریع وقانونگذاری همراه بوده و هیچ وقت بشر از راهنمایی غیبی و آسمانی محروم نبوده است. و پیامبران حق این وظیفه را انجام داده‌اند. این راهنمایان بزرگوار، برای كمك و یاری عقل بشر آمده‌اند تا بتواند دربرابر نفس و خواهل دل مقاومت كند. تا از استعمار عقل به وسیله دل جلوگیری كنند و عقل را از این زنجیر اسارت نجات بخشند.

مقصود از استعمار عقل آن است كه دل آن را برای رسیدن به هدف‌های حیوانی به كار برد.

دومین مرحله، اجرای قوانین عادله است كه از نظر اهمیت، كمتر از مرحله نخستین نیست. چون قانون صحیح اگر به طور صحیح اجرا نشود، نقض غرض از قانون خواهد بود. قانون بایستی به طور طبیعی اجرا شود و مقداری از خود مردم به درستی به صحت آن پایبند باشند و اجرا كنند.

قانونی را كه مردم صحت آن را نفهمند، به درد اجرا نمی‌خورد و عدلی كه با فشار اجرا شود و با زور و قلدری پیاده گردد، عدل نخواهد بود.

زور و قلدری، با عدف منافات دارد؛ چون از ظلم و ستم جدا نیست. مردم، بایستی بفهمند كه قانون چیست و قانونگذار كیست و سود قانون چه خواهد بود. در این صورت، خودشان مجری قانون خواهند بود.

نیكمردان بایستی بكوشند كه زمینه را برای اقامه قسط، و عدل جاویدان آماده سازند. چون همانطور كه در اغاز سخن یاد شد،در راه امید، باید كوشید تا بدان رسید؛ آن هم امیدی بزرگ كه سرنوشت جهان را برای همیشه دگرگون خواهد ساخت. آماده كردن زمینه، عبارت است از بیدار كردن مردم و هشیار ساختن آن به حقایق و وقایع با رفتار و كردار، نه آن كه با سخن دم از عدل بزنیم و در كردار،ظالمانه رفتار كنیم و در ویترین عدل را نشان دهیم و در درون، آتش ظلم را برافروزیم و هدف عدل را مبرر برای وسیله ظلم ادعا كنیم.

عدل موبد روزی به دست برگزیده حق اجرا خواهد شد و رنج و كوشش انبیا، بالاخره به ثمر خواهد رسید.

آماده ساختن زمینه، می‌تواند تسریع در ظهور برگزیده حق داشته باشد. مجری عدل همگانی، كسی است كه برگزیده خدا باشد و بداند كه انبیا برای چه آمده اند و چه كرده‌اند و چه خواسته‌اند و خدا آنها را برای چه فرستاده است. او بایستی از نظر دانش و بینش، بر بشر برتری داشته باشد. گذشته از علوم الهی، از دانش طبیعی بشر آگاه باشد. عمرا دزار كرده و تجاربی بسیار اندوخته باشد. دوران‌های بسیاری از تاریخ بشر آگاه باشند. با هزاران گونه از مردم روبه‌رو شده ، از اخلاق و اطوار و احوال و روحیات خلق جهان، با خبر گردیده باشد.

جنگ‌ها و صلح‌ها دیده، مقاومت‌ها و پایداریها، شكست‌هاو پیروزیها، تسلیم‌ها و طغیان‌ها، از برابر چشمش گذشته باشد و كیفیت اجرای عدل موبد جهانی را در همه زمان‌ها و نقاط مختلف جهان،در كشورهای بزرگ و كوچك و ملت های گوناگون عالم، در نظر بگیرد.

شاید یكی از علل غیبت و طول عمر حضرت قائم آل محمد نیز، همین باشد؛ چون حضرتش بیكار نمی‌نشیند كه تماشاچی باشد، تا روز قیام برسد. وجود شریفش همیشه مورد عنایات خاصه الهی قرار دارد و در ترقی و تكامل است و در دریاهای علم و معرفت غوطه‌وراست.ساعت به ساعت، تجربه می‌اندوزد و از خدای بزرگ، دانش می‌آموزد.

علوم بشری ناقص است و نمی‌تواند محیط به همه چیز جهان و به همه جهانیان باشد، از زمان‌های آینده و از مردم آینده آگاهی ندارد و نمی‌تواند اطلاع كافی داشته باشد.

تنها علم خدایی است كه از زمان‌های آینده و از مردم آینده آگاهی دارد، و شاگردان مكتب الهی می‌توانند از همه جا و همه چیز و از همه كس اطلاع حاصل كنند و راه اجرا و پیاد كردن قوانین عدل را به خوبی می‌دانند. برای این مردم، انسان موجود شناخته شده خواهد بود و انسان ناشناس، نزد شاگردان مكتب حق مفهومی ندارد؛ چون همه چیز در این مكتب شناخته شده خواهد بود.

 

عقل بشر در استخدام دل

عقل بشر كه بایستی راهنمایی او باشد در استخدام دلش است. دل است كه عقل را استثمار می‌كند و آن را بیگار می‌گیرد و به سوی برآوردن خواسته‌ای روانه می‌سازد و عقلی كه نماینده جنبه انسانی بشر است، در خدمت جنبه حیوانی او به سر می‌برد.

بایستی به كمك عقل شتافت و وی را از استخدام و بیگاری نجات بخشید دل را مطیع و منقاد عقل قرار داد تا حق به حقدار برسد. چون حق عقل فرماندهی است نه فرمانبری. مهر ایزدی و رحمت الهی این كمك را فراهم كرده و نیكمردانی را فرستاده تا به كمك عقل بشتابند و وی را از بردگی وجانور دو پا و راست قامت، رهایی بخشند، تا كارگر شهرت و برده غضب نباشد، و انحراف به سوی چپ و راست نداشته باشد.

راه انسان را ادامه دهدو  بس. راهی را كه خودش برمی‌گزیند از راستگرایی و شهوت به دور است و از چپ گرایی و غضب بركنار.

این جاست كه رحمت الهی حضرت مهدی را می‌‍فرستد تا عقل بشر را یاری كند و وی را از اسارت و بردگی نجات دهد و جامعه انسانی تشكیل شود و عدل جهانی برقرار گردد.

ویژگی حضرت مهدی آن است كه ظهورش با قدرت همراه است، تا بتواند قدرت‌های بزرگ ضد انسانی را بكود، خواه قدرت چپ، خواه قدرت راست، خواه قدرتی كه به نام انسان تشكیل شده باشد. چون جهان در دست این سه قدرت است؛ یكی مظهر شهوت و دیگری مظهر غضب و سومی مظهر هر دو، كه هر سه قدرت، حیوانی هستند و از قدرت انسانی به دور.

نظریه مهدی

انسان كامل و مقدسی كه رهبری جهان را به دست خواهد گرفت و به كمك عقل بشر خواهد شتافت و برپا دارنده عدالت ابدی و جهانی خواهد بود، در زبان دانش و معرفت «مهدی» نامیده شده است.

آیا این نام را اسلام برای حضرتش نهاده است؟ آری.

مهدی، كسی است كه ظلم و ستم را از جهان بركند، و خاور و باختر و شرق و غرب را از عدل و داد برای همیشه آكنده سازد.

نظریه مهدی، سمبل مبارزه با ظلم و بیدادگری وبرانداختن ستمكاری از صفحه گیتی است چنانچه در گذشته یاد شد، این نظریه از امیدهای اصلی و اجتماعی بشر بوده و هست و در كانون نهاد هر كس، چنین امیدی موجود است، و حضرت مهدی نور این امید است.

همه ادیان و مذاهب بشری بدان خبر داده و كسی را نام برده‌اند كه او مهدی خواهد بود..

ازمیانی پیغمبر در تورات از جنگی عظیم و جهانی خبر می‌دهد كه دو سوم مردم زمین را نابود می‌كند. سپس پادشاه عادلی آید و جهان را اصلاح فرماید.

زیور داود، از آمدن مصلحی نوید می‌دهد كه دریا تا دریا را داد كند و جمیع امت‌های جهان اطاعتش كنند.

یهودان و جهودان «عُزیز» نبی را مهدی می‌دانند.

مسیحیان و ترسایان، «مسیح» را مهدی می‌خوانند.

نزد گبران و زردتشتیان، «بهرام» است كه فرزند سوم زرتشت و یا «سوشنانت» كه جهان را پر از پندار نیك و گفتار نیك و كردار نیك خواهد كرد.

بودائیان و برهمائیان كه 220 فرقه گوناگون هستند، انتظار بازگشت پیشوای خود را دارند.

ایرانیان باستان، «كیخسرو» را منتظر بودند.می‌گفتند روی نهان كرده و بازخواهد آمد.

ولی هیچ یك از ادیان گذشته مانند اسلام، نظریه «مهدی» را محكم و استوار نساخت. نه تنها پیروان خود را به وجود مهدی مژده داد؛ پیروان مذاهب دیگر را متوجه این نظریه نمود و آگاه ساخت كه در مذهب خودشان، اصل وجود مهدی ثابت است.

و این یكی از حق‌های بزرگ اسلام بر جامعه بشریت است.

آری، عدل موبد از ارمغان‌های اسلام برای اجتماع بشری است.

حكومت واحد جهانی، از ارمغان‌های اسلام است.

الغای تبعیض‌های نژادی و بیان مسافات خلق، از ارمغان‌ها اسلام استو.

الغای طبقات اجتماع و برتری‌های قومی و ملی، از ارمغان‌های اسلام است.

اینك بایستی به كاوش پرداخت و تا معلوممان شود كه مهدی كیست و چگونه كسی است و بایستی چگونه باشد.

ضرورت عدالت

عدالت طلبی در فطرت انسان ریشه دارد و آرمان مشترك همه انسان‌ها و جوامع شناخته می‌شود.

اگر بخواهیم از منظر اهداف مكاتب گوناگون به طبقه‌بندی مسائل اساسی اجتماعی بپردازیم باید عدالت را در زمره بنیادی‌ترین نیازهای عمومی قرار دهیم و اشتراك نظر اكثراندیشمندان در زمینه «ضرورت عدالت» را یادآور شویم البته امروزه در جهان غرب دیدگاه‌هایی هم مطرح می‌شود كه عدالت طلبی را در تعارض با تكامل اجتماعی و مانع از دست یابی به رشد و توسعه پایدار معرفی می‌كنند.

بدون شك رمز جهان پذیر شدن «عدالت» به تاكید فراگیر ادیان الهی بر ضرورت عدالت و تلاش‌های گسترده پیامبران برای تحقق آن در طول تاریخ باز می‌گردد. و در این راستا، بشر وامدار پیامبران و موحدان است.

پذیر شود.

منتظران نیز بر دو گونه‌اند: منتظران مرحله نخست كه بسیاری از منتظران از این قبیل هستند. اینان، كسانی هستند كه از شدت ظلم و جور به تنگ آمده و آه می كشند و آرزومند منجی و رسیدن وی هستند، ولی قدمی برنمی‌دارند. این انتظار، چندان تاثیری در تسریع قیام حضرت مهدی ندارد. آنچه كه در تسریع قیام حضرت مهدی موثر است، انتظار در مرحله دوم است، هر چه شماره منتظران این گروه افزوده شود، ظهور آن حضرت نزدیكتر می شود و موفقیت در دعوت را شدیدتر می‌سازد.

انتظار فرج، به جز آمادگی برای ظهور آن حضرت نیست اكنون باید بدانیم كه مقصود از آمادگی آن هم آمادگی عملی چیست. و مقصود از انتظار فرج، كه بهترین اعمال نامیده شده است، چیست؟ آیا مقصود، یك عمل مخصوص است و یا مجموعه‌ای است از چند عمل؟

پیدایش حكومت عدل بایستی به وسیله عدل باشد و آن وقتی است كه مردانی بزرگوار و شریف، در اجتماع بشری پیدا شوند و آماده فداكاری باشند و برای خود چیزی نخواهند، تا بتوانند مژده حكومت عدل را به خلق بدهند تا خلق به پا خیزد و همگان از آن استقبال كنند.

پیدایش حكومت عدل، نخستین پایه آن است، خواه این خواسته، خودآگاه باشد، خواه ناخودآگاه.

خواسته خودناآگاه حكومت عدل در اكثر افراد موجود است ولی چندان تاثیری در تسریع قیام حضرت مهدی ندارد.

پایه دوم، انتظار است آن هم انتظار عملی هرگاه شماره منتظران و آمادگان برای تشكیل حكومت، به عددی برسد كه شایسته باشند بار این حكومت را بر دوش بگیرند، زمان تشكیل آن فرا می‌رسد.

این راهنمایی حاوی چند نكته فردی و اجتماعی است:

1-   امر قلبی، كه امید به قیام حضرت قائم داشته باشد و یاس و ناامیدی را از خود بزداید.

2- دوست داشته باشد كه از یاوران حضرت باشد تا در ایجاد عدل جهانی، شركت كند و از این سعادت جاودانی، برخوردار شود.

3-   دارای ورع باشد و از گناه اجتناب كند.

4-   از حسن اخلاق برخوردار باشد.

امید به قیام حضرت قائم، روح و مقوم انتظار فرج است. انتظار، ضد یاس و ناامیدی است و حیات بخش است و دل را زنده نگه می‌دارد. بر خلاف یاس و ناامیدی كه مرگ آور است. كسی كه یاس و ناامیدی بر او چیره باشد و اجتماعی كه این صفت مذموم بر آن حكومت كند، از زندگی و حیات، بیزار و متنفر می گردد و به سوی مرگ و انتحار، قدم برمی‌دارد.

بر خلاف آن كه امید بر او حكومت كند، حیات را خوش دارد و نقایص زندگی را برطرف می‌كند و به سوی آینده قدم برمی‌دارد و روزخود را از روز دگر بهتر می‌سازد.

از یاوران قائم بودن را دوست داشتن، از ایمان به مبدا و معاد ریشه می‌گیرد و كلید خودسازی می شود. تا آیینه گردد و جمال پری طلعتان، طلب كند. ورع داشتن و پارسا شدن، خودسازی و حیوانیت زدایی است و بشریت را تبدیل به انسانیت كردن است.

انسان‌ها، بایستی یاوران حضرت قائم باشند تا بتوانند در ایجاد عدل جهانی شركت كنند، دگران لیاقت این وظیفه بزرگ و مقدس را ندارند.

حسن اخلاق، نشانه انسان شدن است و دعوت عملی است به انسان شدن دگران، تا از فرد صالح، اجتماع صالح به دست آید و در تسریع قیام حضرت قائم، تاثیر داشته باشد.

در انتظار، امید به آینده محقق الوقوع، موجود است، چنین امیدی، همه رنجها و مشقت‌ها را آسان می‌سازد و انسان، خودش به خودش مژده می دهد.

خردمندان بشر، برای رسیدن به آینده احتمالی كوششها می‌كنند، رنجها می‌برند. و رنجها را در كام خود شیرین می‌دانند. حال اگر آینده، محقق الوقوع باشد، انتظارش روح افزا و دلپذیر خواهد بود. در مثل است كه گنج بدون رنج حاصل نشود و رنج در راه تحصیل گنج قطعی، شیرین است.

انتظار ظهور حضرت مهدی نیز از این قبیل است. كسی كه در انتظار به سر می‌برد،به حضرتش عشق می‌ورزد روزبه روز آمادگی خود را بیشتر می‌كند و از حضرتش كمك می‌خواهد كه هر چه بیشتر بتواند خود را آماده كند و هر آمادگی برای او مژده موفقیت و نوید حصول مقصود خواهد بود، پس اقامه عدل جهانگیر كار خداست و به وسیله حضرت مهدی انجام می‌شود.

حقیقت نیز چنین است، چون هیچ قدرتی از قدرت‌های بشری، توانایی چنین كار عظیم را ندارد. بشر هر مقدار كه توانا و نیرومند باشد، قادر بر اقامه عدل در سراسر عالم نخواهد بود.

از این رو اقامه عدل به وسیله یك فرد مقدس در سراسر جهان، آن هم عدل ابدی و جاودانی، نشان می‌دهد كه آن مرد بزرگ بایستی دارای عقلی فوق العاده و هوشی فوق العاده و دانشی فوق العاده و بینشی فوق العاده و قدرت روحی فوق العاده و خلقی عظیم باشد.

اقامه عدل، وظیفه‌ای است اجتماعی نه فردی.

حضرت مهدی، بایستی دارای یارانی عالی مقام و اصحابی خردمند و دانا و امین و درستكار باشد. خوشخویی و خوش اخلاقی، شیوه آنان در رفتار و گفتار باشد و همگان خدمتگزار حضرتش بوده و اوامر و رهنمودهای حضرتش را به خوبی انجام دهند.

انتظار فرج نیكوترین اعمال

تاریخ شیعه تاریخی است آكنده از فداكاری‌های بزرگ، از خودگذشتگی‌ها، دردها و رنجا و شكنجه‌ها و زندان ها، همان تاریخ امام حسین (ع) و امام موسی بن جعفر (ع) است. اما با وجود همه اینها خرد نشدیم و تسلیم یاس و ناامیدی نگشتیم. بلكه برای آشكار شدن حق و حقوق ضایع شده، هر چه درخشنده تر و استوارتر و نیرومندتر در برابر نیروی ویرانگر ایستادیم. همه این توانمندی‌ها به وجود آن امید بزرگ كه ما را در طول تاریخ به حركت واداشته، بازمی‌گردد. آن امید، انتظار فرج است.

راز توانمندی ما، در اعتقاد به امام مهدی (عج) نهفته است

اما شیعیان اعتقاد استوار و ایمان راسخ به وجود این انسان غیبی الهی دارند، انسانی كه در شب قدر كه از هزار ماه برتر است بر او روح اعظم نازل می‌گردد.

ما باید حتی الامكان ایمان و اعتقادمان به امام زمان (عج) را، در مبارزه طولانی خود با قدرت‌های ظلم و ستم و سركشی به كار گیریم.

همچنین باید در كشمكش‌های تمدنی، از ایمان به این امام (ع) و انتظار فرج او الهام بگیریم تا بتوانیم قضایای كنونی را كه شاهد آن هستیم به قضیه تاریخی یا اعتقادی مرتبط سازیم.

ای كاش اندیشمندان، ادیبان و نویسندگان برای بیان اهمیت انتظار و آثار بزرگ آن. بلكه خیر و بركتی كه به خاطر دعای امام مهدی (عج)شامل حال ما می‌گردد، در مقاله‌ها و محصولات ادبی- فكری و فرهنگی خود بر قضیه امید دادن و تقویت اعتماد مردم به این امید، تاكید می كردند و سپس به بحث، پژوهش و بیان آشكار قضیه ظهور و نقش ما شیعیان در زمینه‌سازی و آمادگی برای این امر می‌پرداختند.

بنابراین بیاییم و روحیه را پایه‌ریزی كنیم و بذر آن را در وجود فرزندان و نسل‌های آینده خود، بكاریم. همچنین شب و روز به امام زمان (عج) درود بفرستیم و برای او دعا كنیم. زیرا در این دعا و آن درود، بركت و نیكی فراوان نهفته است. بیاییم پیمان و عهد خود را با او هر روز تجدید نماییم،چگونه می‌توان پایه‌های رابطه با امام مهدی را محكم ساخت؟

دانلود بررسی عدل جاویدان







ادامه ي مطلب
امتیاز :


طبقه بندی: ،
بررسی عدل جاویدان ,

ارسال نظر برای این مطلب
نام شما:
ايميل :
سايت :
متن نظر :
وضعیت نظر:
کد امنیتی : *


<-BloTitle->
<-BloText->